Ćwiczenia dla wzroku, które pozwolą mu zachować zdrowie

/

Mówi się, że oczy co jakiś czas wymagają właściwego odpoczynku i jest to jak najbardziej prawda, ale w przypadku oczu tym odpoczynkiem jest paradoksalnie gimnastyka. Długie patrzenie na ekran czy na książkę to dla nich pozostawanie w nieruchomym napięciu i jest to szkodliwe.

Osobom młodym i w średnim wieku zazwyczaj się wydaje, że oczy w zasadzie nie pracują i cały czas tylko sobie po prostu są otwarte, czytają czy oglądają bez zjawiska zmęczenia. Niestety, prawda jest taka, że wykonują ciężka pracę i do tego cały czas czyhają na nie różne zagrożenia. Zazwyczaj są one tak niepozorne i trudne do wychwycenia jak to, że przez 2/3 dnia typowa osoba patrzy się na obiekty znajdujące się bezpośrednio przed nią, czyli na przykład ekran monitora lub droga dla kierowcy.

Oczy pozostają nieruchome, co dla nich jest stanem nienaturalnym i powoduje piętrzenie się napięć. Napięcia te wywoływane są przez mięśnie będące bardzo istotną częścią gałki ocznej, chociaż często się o nich zapomina. Tak samo jak mięśnie rąk czy nóg, kiedy znajdują się w jednej pozycji za długo, bardzo cierpią i konieczne jest ich regularne rozruszanie. Gimnastykowanie mięśni oka na szczęście nie jest specjalnie skomplikowanym zadaniem i można spokojnie się go podjąć w dowolnej chwili.

Ósemka. Najczęściej zalecanym ćwiczeniem jest ósemka, czyli kreślenie wzrokiem położonej liczby 8 (znak nieskończoności), co można robić w wyobraźni lub wodząc po liniach namalowanych na kartce papieru umieszczonej na wyciągniętej ręce przed oczami. Zaczynamy od samego środka i kreślimy figurę spokojnym, ciągłym ruchem. Robimy to kilkanaście razy, po czym odpoczywamy pół minuty i tak 3-4 razy. Pamiętajmy, że chodzi tutaj o pracę mięśni oczu, więc nie należy ruszać głową, ale nie można się też specjalnie usztywniać. Ćwiczenie można rozszerzyć o trochę mocniejsze zmęczenie mięśni poprzez maksymalne wychylanie wzroku w górę i w dół, a potem w lewo i w prawo. Można też wzrokiem zataczać koła. Jest to uzupełnienie ósemki.

poprawa jakości widzenia Głęboka czerń. Rozgrzewamy dłonie, w ciepłej wodzie lub pocierając je o siebie, siadamy prosto, zamykamy oczy i przykrywamy je dodatkowo ciepłymi dłońmi. Jeśli oczy zaczynają nam łzawić, widzimy kolory i zamiast czerni jest szarość, nasze oczy są bardzo zmęczone. Po chwili jednak czerń zacznie się pogłębiać. W ciszy i spokoju czekamy na to siedząc spokojnie i wygodnie. W takim stanie możemy zostać nawet dłużysz czas. Byle tylko nie naciskać mocno na powieki.

Ruch oczu za palcem. Jednym z najlepszych ćwiczeń na rozluźnienie wzroku jest podążanie za palcem wyciągniętej ręki. Palec wolnym ruchem przybliżamy i oddalamy na twarzy cały czas skupiając się na nim, ale bez spinania się. Ćwiczenie powtarzamy kilkanaście razy rozluźniając w ten sposób narząd wzroku.

Proste zabiegi. Oczom można dodatkowo pomóc stosując odpowiednie sposoby. Jednym z nich jest płukanka ze świetlika polegającą na przygotowaniu naparu z tego ziela, jego odcedzeniu, schłodzeniu do temperatury pokojowej i po zwilżeniu wacika, przepłukiwania nim oczu.